Cara rangsang bayi 0-3 bulan untuk membaca awal – part 4

Assalammualaikum Ibubapa cemerlang semua. Semakin hari semakin besar cabaran untuk kita mendidik anak-anak. Pasakan ilmu agama sebagai tiang utama. Semoga anak-anak kita sentiasa didalam lindungan-Nya. Hari ni kita sambung lagi Cara rangsang bayi 0-3 bulan untuk membaca awal – part 4.

Menggantungkan Mobile

Bayi amat tertarik pada mobile hitam dan putih. Ia akan merangsang penglihatan bayi kita. Ibubapa boleh gantungkan pada ketinggian 25cm(10 inci) daripada mata bayi.

Mengimbas kad atau buku Objek Hitam Putih

Pangku dan peluk bayi sambil menyebut objek hitam putih diatas kad imbas atau buku. Ianya dapat merangsang pendengaran dan penglihatan bayi kita.

Letakkan kad atau objek hitam-putih di tengah penglihatan bayi pada jarak 25cm daripada matanya. Gerakkan 6 inci ke kanan. Berhenti. Gerakkan kad kembali ke tengah. Berhenti. Gerakkan 6 inci ke kiri dan berhenti.

Bernyanyi dan menari

Nyanyikan bayi dengan intonasi yang berbeza-beza. Menari, mendodoi atau gerakkan badan bayi sambil menyanyi. Menyanyi juga membantu meningkatkan kecerdasan bahasa bayi.

Mendodoi bayi dengan perlahan keatas kebawah, kekiri dan kekanan merangsang sistem vestibular yang mengawal koordinasi dan keseimbangan. Mendodoi juga membantu bayi kita untuk tidur dengan lebih lena.

Sumber : Readnetwork

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pertanyaan ? WhatsApp Kami
%d bloggers like this: